Számítógép perifériák
Periféria: Minden olyan eszköz., ami a számítógéphez csatlakoztatható.
Hardver: a számítógép elektronikus és mechanikus elemeinek összesége. A harvereket három csoportra osztjuk: Bemeneti, kimeneti és be és kimeneti eszközök (ezeket adathordozóknak is hívjuk).
Szoftver: Minden olyan program, ami a számítógépen fut és ezek írásos dokumentációi. Felhasználói kézikönyv és a licenc szerződés
Szoftverek csoportosítása
- Rendszerprogramok (Operációs rendszerek)
- Rendszerközeli programok
- Fejlesztői programok
- Alkalmazói programok
Bemeneti perifériák
•Billentyűzet
•Egér
•Szkenner
•Fényceruza
•Mikrofon
•Botkormány (joystick)
Billentyűzet
- Elsődleges beviteli eszköz
- Számok, betűk és egyéb jelek kombinációinak bevitelére
Négy fő részre osztható:

- alfanumerikus blokk
- numerikus blokk
- vezérlőblokk
- funkciós blokk
Egér
- Mutatóeszköz
- Grafikus felhasználói felület esetén „nélkülözhetetlen
Működési elv alapján létezik:
- opto-mechanikus
- optikai
Egyéb egértípusok
•Trackball (hanyatt egér): ellentétes működésű mint a görgős egér. Itt a görgőt kell mozgatni.
•Touch-pad: főleg a kézi számítógépeken található „egér fajta”. Az új mozgása mozgatja az egérkurzort.
Lapolvasó (szkenner)
Szövegek, képek és rajzok digitalizálására szolgál

Legelterjedtebbek
a síkágyas és a kézi lapolvasók
Fontos tulajdonsága a felbontóképesség, méret, színmélység.
Szkenner tulajdonságai
•Felbontóképesség: azt adja meg hány pontra oszt fel 1inch-et (2,54 cm). Mértékegysége: DPI (dot per inch).
•Méret: a legnagyobb beolvasható lap mérete.
•Színmélység: azt adja meg mennyi színt képes megkülönböztetni a beolvasandó anyagról.
Fényceruza
- Mutatóeszköz
- Hegyében érzékelő található
- Az egérhez hasonlóan,
de annál gyorsabban alkalmazható
- Speciális tábla szükséges hozzá
Mikrofon
Hangfelvételek készítésére alkalmas eszköz.

Botkormány (joystick)
A vadászrepülőgépek botkormányához hasonlóan működik
Alkalmas az egér helyettesítésére
Elsősorban szimulációs játékoknál használják
Kimeneti perifériák
•Monitor
•Nyomtató
•Rajzgép (Plotter)
•Hangszóró, fülhallgató
Képernyő
A leggyakrabban használt kimeneti eszköz
Grafikus megjelenítő
Legismertebb fajtái:
- katódsugárcsöves
- folyadékkristályos
- gázplazmás
Jellemző adatok: felbontás, képpont távolság, méret, frissítési frekvencia
Monitortípusok
- Katódsugárcsöves (Crt) monitorok
CRT: cathode ray tube
Egy teljes képernyőnyi kép megjelenítéséhez ismétlődően pásztázza az elektronsugarakkal a képernyőt.Ez hozza létre a képet. Egy állókép tartásához is folyamatosan kell frissíteni a képpontokat.
- Folyadékkristályos (LCD) monitorok.
LCD: LiquidCrystalDisplay
A folyadékkristályos kijelzők szendvics szerkezetű eszközök.
- Gázplazmás (TFT) monitorok.
A kijelző lényege, hogy a két átlátszó elektródasor között meghatározott gáz van.
Monitorok jellemző adatai
•Méret
•Felbontás
•Képpont távolság
•Frissítési frekvencia
•A monitorok méretét a képátló hosszában adják meg.
•A mértékegysége a 1coll=2,54cm
Felbontás
•Azt, hogy a monitort vízszintesen és függőlegesen hány részre osztjuk felbontásnak nevezzük.
•A felbontást szorzatként szoktuk megadni, ahol az első szám a vízszintes, a második szám a függőleges osztások számát adja meg.
•A beosztások képpontokat hoznak létre.
Frissítési frekvencia
•Az adja meg, hogy a monitor 1 másodperc alatt hányszor frissíti a képernyőt.
•Mértékegysége: Hz.
•Az áltagos érték: 60Hz
•A kívánatos: 70Hz fölött
•A kép vibrálását ez is okozhatja.
•Rontja a szemet.